Cele mai recente cercetari legate de alaptarea bebelusilor arata ca hranirea sugarilor exclusiv de la sanul matern dupa 6 luni ii expune la un risc crescut de alergii, provocand aversiunea fata de alte tipuri de hrana si constituind, se pare, o cauza a obezitatii. citeste mai departe
Evaluat de 6 de cititori Evalueaza | 2 comentarii | Comenteaza | Comenteaza prin FacebookHranirea combinata, cu lapte matern si cu formula de lapte praf este practicata, adesea involuntar, de mii de mamici, de cele mai multe ori din dorinta de a se asigura ca bebelusii beneficiaza de suficiente substante nutritive. Studiile arata insa ca mamele care alapteaza si isi hranesc doar accidental bebelusii cu biberonul, isi supun copiii la numeroase riscuri. Acest lucru se datoreaza mai ales faptului ca mamicile nu respecta cantitatea de lapte praf necesara prepararii unei mese sau nu respecta orele la care copilul trebuie hranit.
Hranirea frecventa, peste portia obisnuita, mareste riscul de obezitate infantila, fiind, de asemenea, un factor care accentueaza riscul bolilor cardiace. Problema se datoreaza, printre altele, faptului ca specialistii sunt prea preocupati sa le sfatuiasca pe mame sa-si alapteze bebelusii, uitand sa dea sfaturi complete si despre hranirea cu lapte praf, care exista oricum ca alternativa.
Un studiu facut la Universitatea din Cambridge, Marea Britanie, care a implicat peste 13000 de femei, a aratat ca multe mamici se simt vinovate pentru ca nu pot alapta in mod natural, in timp ce altele sunt furioase ca nu pot face acest lucru. Multe mamici traiesc cu impresia ca moasele si asistentele din maternitate sunt mai dispuse sa le ajute pe cele care isi alapteaza babelusii, decat pe cele care recurg la biberon.
Incercarea medicilor de a promova tot mai mult alaptatul natural datorita influentei pozitive pe care o are asupra sistemului imunitar si asupra creierului este sustinuta si de studii care arata ca alaptatul le protejeaza pe mamici impotriva atacurilor de inima.
Autorii studiului au ajuns la concluzia ca unele moase cred ca nu este necesar ca mamicilor care isi hranesc copiii cu biberonul sa li se dea prea multe sfaturi. Acest fapt duce, de cele mai multe ori, la o insusire gresita a deprinderilor legate de hranirea bebelusilor, transmise de la o generatie la alta. Cea mai frecventa greseala este aceea ca mamele pun, in general, mai multa pudra decat trebuie atunci cand prepara laptele. Aceasta greseala, desi nu pare foarte grava, constituie principala cauza a obezitatii la copii.
Codul Organizatiei Mondiale de Sanatate referitor la hranirea bebelusilor sustine ca informatiile care trebuie oferite viitoarelor mamici despre hranirea cu biberonul trebuie sa fie minime, iar dupa nastere aceste informatii ar trebui date mamelor numai dupa ce acestea se decid sa renunte la alaptarea naturala. Acelasi studiu a relevat faptul ca parintii schimba adesea formula de lapte praf atunci cand bebelusul regurgiteaza dupa ce mananca, considerand ca acest lucru se datoreaza unei intolerante fata de produsul respectiv. De multe ori insa regurgitarea se datoreaza alimentarii excesive.
Un studiu asupra felului in care sunt hraniti bebelusii, realizat in 2005 in Marea Britanie, a scos la iveala faptul ca in timp ce 78% dintre mamici isi alaptau initial bebelusii, doar 45% dintre copii erau alimentati exclusiv cu lapte matern, introducerea laptelui praf incepand chiar din prima saptamana de viata. Studiul a relevat faptul ca la varsta de sase luni, sub 1% dintre bebelusi sunt hraniti exclusiv cu lapte matern.
Autorii acestor studii subliniaza necesitatea ca mamele care isi hranesc copiii cu lapte praf sa fie consiliate in mod special, intrucat orice informatie inadecvata pe care acestea si-o insusesc poate sa puna in pericol sanatatea copiilor.
Sfatul de la Desprecopii.com: Alaptatul este o alegere a mamei
Daca veti alege o cale sau alta, este strict la latitudinea
dumneavoastra. In cazul in care aveti probleme cu alaptarea sau doriti ajutor si
informatii, intrati pe forumul Alaptatul - Help
Line. O intreaga comunitate va va fi
alaturi.
Cand incepem diversificarea?
Bebelusul mananca cu entuziasm si cu mare placere exclusiv lapte pina in jurul varstei de 5-6 luni. In jurul acestei varste, bebelusul incepe sa pofteasca si la alte alimente pe masura ce aparatul sau digestiv de maturizeaza si are nevoie de hrana din ce in ce mai variata. Bineinteles, diversificarea, se face cu atentie, cu rabdare si pe parcursul a citorva luni.
Cititi: Alaptarea bebelusului si momentul optim pentru diversificare
Pina la ce varsta este recomandata alaptarea?
Asociatia Mondiala a Sanatatii recomanda alaptatul exclusiv pina la varsta de 6 luni - dar recomanda alaptatul pina la varsta de 2 ani (fiind combinat desigur cu alte alimente solide - de la varsta de 6 luni).
Intre varsta de 9 luni si cea de 12 luni, bebelusul va fi tot mai putin interesat de alaptatul la san. La 12 luni, bebelusul a ajuns deja la varsta la care isi poate satisface foamea si cu alte surse de hrana :).
autor: Anamaria
Ghiban, Redactor Desprecopii.com, traducere dupa Medical Journal,
2011
Pentru suport, prietenie
si atitudine, va recomandam urmatoarele forumuri:
Forumul Alaptarea
Cel mai bun cadou pentru bebelus: alaptarea. Probleme, bucurii si
povesti de succes din timpul acestui timp special.
Parintii intreaba, parintii
raspund!
In aceasta lista de discutii puteti pune
intrebari la obiect altor parinti (Exemplu: Este normal ca baiatul meu cere
noaptea lapte?)
Mai cititi pe site-ul nostru:
Diversificarea si
hranirea bebelusului
Diversificarea alimentatiei
sugarului
Nazurile la
masa
Citeva retete
gustoase de papica
Cum sa ne ajutam
copiii sa manince sanatos?
Importanta
hidratarii corecte a copilului
Pastrarea si
folosirea corecta a alimentelor pt copii
4
luni: E momentul sa pape altceva
Carnita Bio de la Hipp: mancare de calitate pentru
bebelusi
Stimularea nou-nascutului
Despre memoria
copiilor
Masajul pentru copii
Jucarii pentru noii
nascuti
Dezvoltarea nou-nascutului
Cat cresc
copiii?
Etapele de
dezvoltare ale bebelusilor
Forumuri specializate
Cel mai bun cadou pentru bebelus: alaptarea. Probleme, bucurii si povesti de succes din timpul acestui timp special.
Forum specializat de psihologie. Intrebari si raspunsuri la intrebarile ce ne framanta..
Consultanta medicala online.
Completeaza datele si mesajul tau. Linkul articolului se adauga automat la mesaj
Eu l-am alimentat mixt, de la 4.5 luni, si am inceput cu un biberon mic la masa de seara, pentru ca nu mai dormea bine noaptea. Se trezea la 2 ore si nici unul din noi n-avea somn odihnitor. Nu m-a invatat nimeni, m-am luat dupa prospect. N-am avut probleme de adaptare la biberon si lapte, nici la san n-am renuntat... au mers amandoua in tandem pana pe la 1.9 luni. Dar n-am avut nici un fel de probleme, nici de obezitate, varsaturi... etc.
Alaptarea nu esueaza la niciun mamifer caci natura este lasata sa-si urmeze cursul furesc. Puiul suge cand doreste, cat doreste, si de obicei doarme noaptea la tzatza. La om, care a inventat biberonul, suzeta, ursuletul de plus, patutul si camera copilului, alaptatul are toate sansele sa nu mearga. Eu cred ca nu exista