Taina botezului ortodox

Taina botezului ortodox

Taina botezului ortodox

  • Ca popor crestin, romanii isi boteaza copiii in primele luni de viata – daruindu-le astfel prima taina sfanta. Este adevarat insa ca dupa 1989 – mai ales – romanii s-au imprastiat in toate zarile pamantului – constituind un complex de credinte. Marea majoritate a famililor romanesti din diaspora si-au pastrat credinta ortodoxa si isi boteaza copiii dupa datina romaneasca. Familile mixte au de ales – dupa credinta dominanta a casei – sau – de ce nu? – pot sa expuna copilul la ambele credinte – dandu-i posobilitatea de a-si alege mediul spiritual mai tarziu.

Despre taina botezului, ce semnifica acesta si nu numai, cititi in continuare:

Ce trebuie sa stim despre taina Sfantului Botez
Cine poate primi taina Sfântului Botez?
Cine nu poate primi Botezul ortodox?
Cine savarseste Botezul, cand se savarseste si in ce loc anume?
Ce trebuie facut daca nu este preot in apropiere si copilul este amenintat sa moara nebotezat?
Copiii avortati si copiii nascuti morti pot fi botezati la Boboteaza sau la Santul Ioan, cum este obiceiul in unele locuri?
De cine si cand se pune numele pruncului?
Ce nume trebuie sa puna parintii copiilor lor?
Este bine sa i se puna pruncului doua si chiar trei nume?
Ce folos au cei ce poarta nume de sfinti si ce paguba au cei ce poarta nume de pagani sau de alta religie si neam?
Care sunt partile principale ale Sfantului Botez?
Care sunt efectele Botezului asupra celui nou botezat?
Care sunt si ce semnifica obiectele cu care se savarseste Botezul?
Cine poate fi nas la Botez si ce datorii crestinesti are nasul?
Cine nu poate fi nas de Botez?
Unde se afla sufletele copiilor nebotezati si ale celor avortati de catre parinti? Ce se mai poate face pentru sufletele lor?

Intr-o lume in care globalizarea este o tendinta generala – indiferent de religia pe care i-o impunem copilului din primele luni de viata – sa nu uitam ca cel mai important este sa il crestem intr-un spirit tolerant, umanist si deschis. Vom incepe deci cu taina botezului ortodox – urmand sa extindem informatiile legate de copii si la alte religii.

Ce trebuie sa stim despre taina Sfantului Botez

Sfantul Botez este taina prin care omul, prin intreita afundare in apa sfintita de catre preot, in numele Prea Sfintei Treimi, dobandeste iertare de pacatul stramosesc si de toate pacatele facute pana atunci, se naste din nou duhovniceste si se face membru al Bisericii lui Hristos. Botezul este numit si "usa tainelor", pentru ca numai prin botez devenim fii ai lui Dumnezeu dupa dar, si putem primi si celelalte Sfinte Taine. Botezul este intemeiat de Mantuitorul prin cuvintele:

Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ... (Matei 28, 19).

Cine poate primi taina Sfantului Botez?

Toti copiii nascuti din parinti crestini ortodocsi, copiii nascuti din casatorii mixte si copiii orfani nebotezati, aflati la rude si la casele de copii orfani. Mai pot primi botezul tinerii care din unele mcotive nu au fost botezati la timp, ca si cei de alta religie care se intorc la Ortodoxie de buna voie si marturisesc dreapta credinta, dupa cum au fost bine cercetati de preoti si de episcop si dupa ce au fost mult timp catehizati si deprinsi in invatatura de credinta ortodoxa si dau dovada de deplina hotarare.

Cine nu poate primi Botezul ortodox?

Copiii avortati si ucisi inainte de botez, in orice situatie; copiii nascuti morti si copiii nascuti din parinti atei sau sectanti si de alta religie, pana nu devin maturi si cer botezul de voia lor. Nu pot fi botezati nici oamenii maturi de alta religie, fara voia si cererea lor staruitoare, nici cei bolnavi mintal care nu-si pot spune dorinta inimii, nici nu-si pot marturisi dreapta credinta.

Cine savarseste Botezul, cand se savarseste si in ce loc anume?

Botezul se savarseste numai de preot si de episcop, la cel putin opt zile dupa nastere si pana la 40 de zile, daca pruncul este sanatos; iar daca este bolnav, imediat. Slujba Botezului se face numai in biserica, anume in pridvor, in pronaos sau intr-o incapere anume randuita din curtea bisericii. Numai in cazuri cu totul speciale, cand pruncul este amenintat sa moara, preotul il poate boteza acasa, la spital sau oriunde ar fi.

Ce trebuie facut daca nu este preot in apropiere si copilul este amenintat sa moara nebotezat?

In aceste cazuri, cand copilul este amenintat sa moara indata dupa nastere, acasa sau la spital, asistentele sau moasele trebuie instruite de preot sa aiba oricand la indemana aghiasma, la nevoie apa obisnuita, si lumanare. Apoi, dupa ce pun numele pruncului muribund, il boteaza ele, turnand aghiasma in forma de cruce peste prunc si zicand cuvintele: Se boteaza robul lui Dumnezeu (numele) in numele Tatalui, Amin; si al Fiului, Amin; si al Sfantului Duh, Amin. Daca moare pruncul, el este botezat si se mantuieste sufletul lui. Iar daca nu moare, cele ce l-au botezat trebuie sa spuna rudelor sau preotului ca a fost botezat de ele, iar preotul ii face toata slujba Botezului, fara a-l mai afunda in apa in numele Prea Sfintei Treimi, caci Botezul nu se mai repeta.

Copiii avortati si copiii nascuti morti pot fi botezati la Boboteaza sau la Santul Ioan, cum este obiceiul in unele locuri?

In nici un caz nu pot fi botezati copiii avortati si cei nascuti morti, caci nu au suflet in ei. Toti acestia raman la judecata lui Dumnezeu si pe constiinta parintilor care i-au ucis. Iar preotii care practica acest botez necanonic fac un mare pacat. Ei trebuie sa se spovedeasca la episcop si, daca repeta pacatul, sa fie opriti de preotie. Parintii care au copii avortati trebuie sa se marturiseasca la preotul lor, sa faca un aspru canon, sa boteze copii cati au avortat, sa faca milostenie, sa imbrace copii orfani de la azile si, mai ales, sa nasca alti copii in loc.

De cine si cand se pune numele pruncului?

Numele pruncului se pune de catre parinti, insa cu binecuvantarea preotului, care citeste o rugaciune speciala la punerea numelui noului nascut, deoarece cu acel nume care i se da la Botez, crestinul va calatori in viata si va sta inaintea lui Dumnezeu la judecata. Numele pruncului se consfinteste in clipa botezului, cand se cufunda in apa in numele Prea Sfintei Treimi si nu mai poate fi schimbat pana la moarte. Numai prin tunderea in monahism se poate schimba numele de botez.

Ce nume trebuie sa puna parintii copiilor lor?

Daca este parte barbateasca sa i se puna mai ales numele Sfantului Ioan Botezatorul, cel mai mare om nascut din femeie. Se poate pune si numele sfantului care este hramul bisericii din sat sau numele sfantului din ziua in care s-a nascut. Alte nume sfinte pentru baieti sunt numele Sfintilor Apostoli si ale marilor Ierarhi, Mucenici si Cuviosi. La fel si la fete, primul nume sa fie al Maicii Domnului, cea dintai rugatoare pentru lume. Apoi numele marilor sfinte si mucenite, numele sfintei al carei hram il poarta biserica, sau al sfintei din ziua nasterii. Insa toate trebuie sa se faca cu binecuvantarea si sfatul preotului.

Este bine sa i se puna pruncului doua si chiar trei nume?

Nu, caci toti sfintii au avut un singur nume, afara de cateva exceptii. Mai grav este insa cand i se pune pruncului un nume crestin de sfant si al doilea nume necrestin sau de alta credinta crestina. In asemenea cazuri la biserica si la slujbe se pomeneste numai numele crestinesc din calendar.

Ce folos au cei ce poarta nume de sfinti si ce paguba au cei ce poarta nume de pagani sau de alta religie si neam?

Cei ce poarta nume de sfinti au in viata si dupa moarte mare folos si ajutor, caci sfintii carora le purtam numele se roaga neincetat pentru noi si ne ajuta in primejdii, in suferinta si in ceasul mortii si al infricosatei judecati.

In schimb, cei ce poarta nume de zei, de pagani, si nu au zi de praznuire in calendar, se lipsesc in viata, la moarte si la dreapta judecata de rugaciunile si ajutorul sfintilor. Insa, daca noi traim crestineste pe pamant, toti sfintii se roaga neincetat in cer pentru noi si ne ajuta pe calea mantuirii.

Care sunt partile principale ale Sfantului Botez?

Prima parte din slujba Sfantului Botez o formeaza lepadarile sau exorcismele, cand cel ce vine sa se boteze sta cu fata la apus si declara de trei ori, personal sau prin nas, ca se leapada de satana, de toate lucrurile lui, de toti slujitorii lui, de toata slujirea si de toata trufia lui. Apoi cel ce se boteaza este intors cu fata la rasarit si iarasi declara, tot de trei ori, personal sau prin nas, daca este prunc, ca se uneste cu Hristos, rostind de trei ori Crezul.

A doua parte a Botezului o formeaza sfintirea apei, adica facerea aghiasmei pentru botez si turnarea intreita in cristelnita de untdelemn sfintite.

Iar a treia si cea mai insemnata parte a Botezului o formeaza intreita afundare a pruncului in cristelnita, zicind:

 

Se boteaza robul lui Dumnezeu (numele), in numele Tatalui, Amin; si al Fiului, Amin; si al Sfantului Duh, Amin. Apoi noul botezat se infasoara in panza alba curata, numita popular crisma, care vine de la Hristos. Dupa alte cateva rugaciuni, preotul unge trupul noului botezat cu Sfantul si Marele Mir, care este a doua Taina a Bisericii, zicind aceste cuvinte: Pecetea harului Duhului Sfant. Apoi ii tunde perii capului in chipul Crucii, ca semn ca s-a lepadat de omul cel vechi si s'a imbracat in cel nou, il imbraca si, ducandu-l in fata Sfantului Altar, il impartaseste cu Trupul si Sangele lui Hristos.

Astfel noul botezat primeste deodata trei Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea si Sfanta impartasanie.

Care sunt efectele Botezului asupra celui nou botezat?

Prin lepadarea de satana si unirea cu Hristos, se arata ca noul botezat sa leapada de buna voie de vrajmasul lumii si se uneste cu Hristos, Mantuitorul lumii. Iar prin baia Sfantului Botez, in numele Prea Sfintei Treimi, cel botezat primeste iertare de pacatul stramosesc si de toate pacatele facute pana la Botez, se naste din nou duhovniceste in Hristos, primeste nume de sfant si devine membru al Bisericii si fiu al lui Dumnezeu dupa har.

Prin ungerea cu Sfantul si Marele Mir, noul botezat primeste harul Duhului Sfant si toate darurile necesare vietii si mantuirii lui care izvorasc din har. Iar prin unirea cu Prea Curatele Taine, noul botezat primeste pe insusi Hristos pentru prima oara, ca arvuna si semn ca de acum este cu totul fiu al lui Dumnezeu si membru al Bisericii Sale pe pamant.

Care sunt si ce semnifica obiectele cu care se savarseste Botezul?

Vasul pentru Botez, care se cheama cristelnita, vine de la cuvantul Hristos si se cheama vas de increstinare. In primele secole se construiau in curtea bisericii asa-numitele baptisterii, adica cladiri speciale cu un mic bazin de piatra pentru Botez.

Cristelnita inchipuieste trei lucruri: trupul Bisericii, in care ne nastem din nou; baia duhovniceasca, in care ne curatim de pacatul stramosesc si mormantul in care ingropam pe omul cei vechi din noi, ca sa inviem la o viata noua in Hristos.

Apa inchipuieste pe Duhul Sfant revarsat peste lume. Caci apa este baia trupului, iar Duhul Sfant este baia sufletului, precum zise Mantuitorul: "De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu" (Ioan 3, 5). Apa Botezului inchipuieste apa Iordanului si mormantul Domnului. Iar afundarea pruncului de trei ori in apa, in numele Prea Sfintei Treimi, inchipuieste sederea lui Hristos trei zile si trei nopti in mormant. Untdelemnul sfintit cu care se unge pruncul inchipuieste milostivirea lui Dumnezeu pentru om; suflarea de trei ori a preotului peste apa

Botezului este simbolul Duhului Sfant care vine peste noi la Botez; tunderea parului noului botezat in chipul crucii simbolizeaza lepadarea omului vechi si cresterea lui duhovniceasca in Iisus Hristos, la o viata noua, sfanta. Panza alba, numita crisma, in care este infasurat pruncul dupa botez, inchipuieste curatirea lui duhovniceasca dupa unirea cu Hristos, giulgiul cu care a fost infasurat Domnul in mormant si vesmantul luminat cu care se imbraca omul in clipa-Botezului. Iar lumanarea aprinsa, ce se da pruncului botezat simbolizeaza lumina lui Hristos "care lumineaza tuturor" si ne calauzeste pe calea dreptei credinte.

Cine poate fi nas la Botez si ce datorii crestinesti are nasul?

Nasul este parintele sufletesc al celui nou botezat. Prin botez el devine ruda duhovniceasca si povatuitor spre Hristos al finului sau, avand o mare datorie fata de acesta. Adica sa-l supravegheze cum creste in credinta, daca este adus regulat la biserica, daca stie rugaciuni, daca se spovedeste si se impartaseste cat mai des si daca parintii lui trupesti ii dau educatie crestineasca. Apoi insusi nasul trebue sa-l sfatuiasca mereu pe calea credintei, sa-i dea carti sfinte, sa-l duca pe la biserici si manastiri si sa poarte grija de el toata viata.

Orice nas de botez, ca si de nunta, trebuie sa fie un bun crestin ortodox, sa fie om de biserica, cu viata duhovniceasca exemplara si sa fie cununat.

Cine nu poate fi nas de Botez?

Cei care traiesc necununati, adica in concubinaj; cei ce sunt catolici sau sectanti; cei ce nu cred cu tarie in Dumnezeu, nu merg la biserica si nu sunt ortodocsi; cei ce injura de cele sfinte, sunt betivi si traiesc in desfranari, ca si cei ce sunt din familii mixte sau dezmembrate si au nume rau intre crestini nu pot fi nasi de botez si de cununie. Nu este canonic sa fie mai multi nasi de botez si de cununie, caci prin aceste sfinte taine ei se inrudesc unii cu altii, nemaiavand voie copiii lor sa se casatoreasca intre ei.

Unde se afla sufletele copiilor nebotezati si ale celor avortati de catre parinti? Ce se mai poate face pentru sufletele lor?

Dupa cum spun unii Sfinti Parinti si cum ne invata Sfanta Biserica, sufletele copiilor morti nebotezati inainte sau dupa nastere, ca si ale celor avortati cu voie sau fara voie, nu pot intra in Rai, pentru ca nu au avut parte de Botez. Dar nu sunt nici in iad, caci nu au facut pacate. Sufletele lor se afla intr-un loc cu amurg, intre lumina si intuneric, si asteapta ceasul Judecatii de Apoi, cand vor sta la judecata in fata lui Hristos impreuna cu parintii care i-au ucis.

Pr. Ioanichie Balan (Calauza Ortodoxa in Biserica, vol. I)

Tipareste / editeaza propria lista cu lucruri necesare pentru botez!  Apasa pe buton:

Forum recomandat:

Botezuri, petreceri pentru copii, taiatul motului.

Botezuri, petreceri pentru copii, evenimente, sarbatori!
Sa nu uitam sa sarbatorim momentele fericite!

 

Comunitatea Desprecopii

Toate Forumurile

Peste 160.000 de membri inregistrati!

Hai chiar acum in cea mai mare si mai activa comunitate de parinti si discuta despre: Taina botezului ortodox.

intrebari

Intrebari si raspunsuri

Ai o intrebare pe teme legate de acest articol sau o intrebare in general? Intreaba specialistii Desprecopii.com si alte mamici dornice sa te ajute!

Forumuri Recomandate

Bebelusul - primele 365 zile din viata unei comori

Bebelusul - primele 365 zile din viata unei comori

Primele 365 zile si nopti. Casa nou nascutilor DC. Alaptare, colici, ingrijire, baite, nopti nedormite si multa dragoste.
Alaptarea

Alaptarea

Cel mai bun cadou pentru bebelus: alaptarea. Probleme, bucurii si povesti de succes din timpul acestui timp special.
Discutii generale

Discutii generale

LOUNGE DC. Discutii, pareri si impresii. Aici ne adunam pentru a ne cunoaste.
Clubul scutecelor (1-4 ani)

Clubul scutecelor (1-4 ani)

Generatia in blugi de maine - deocamdata in scutece. De la 1 la 4 ani.

Comentarii vizitatori

Citeste toate comentariile

Ultimile 1 comentarii

  1. Irina Popa
    Irina Popatrimis la 24/4/2016

    O intrebare va rog? Cum se cer nasii de botez? Se procedeaza la fel ca la nasii de cununie? Exista o traditie in acest sens?

    Raspunde la acest comentariu

Scrie un comentariu

Adresa de mail nu se publica (ramai anonim) dar completarea corecta este necesara, mai ales in cazul in care astepti raspuns. | Toate campurile trebuie completate!

Ai o intrebare? APASA AICI pentru rubrica de intrebari SAU intreaba pe FORUMUL DESPRECOPII