Numai 13.5% dintre fete si 36.3% din baietii cu varste cuprinse intre 12 si 19 ani respecta recomandarile privind necesarul zilnic de calciu, astfel ca se intrevede un risc serios al aparitiei osteoporozei si a altor boli legate de oase, sustine un studiu al Departamentului pentru agricultura din SUA. Deoarece aproape 90% din masa osoasa a viitorului adult este formata la sfarsitul acestei perioade de varsta, tinerii americani se afla in mijlocul unei crize serioase a calciului."Osteoporoza este o boala a copilariei cu consecinte la batranete", spune Duane Alexander, directorul Institutului International pentru Sanatatea Copiiilor si Dezvoltare Umana.
Prevenirea osteoporozei precum si a altor boli ale oaselor incepe in perioada copilariei.
"Datorita unui nivel scazut al calciului in organism pe parcursul acestor ani in care se dezvolta oasele,copiii din ziua de azi si adolescentii sunt obligati sa faca fata unor probleme de sanatate foarte serioase in viitor" continua medicul american.
Problemele de sanatate datorate unui consum redus de calciu nu se datoreaza insa numai perioadelor anterioare, spune D. Alexander. Copiii consuma prea multe bauturi artificiale acidulate; in acelasi timp, consumul de lapte a scazut foarte mult. Numarul fracturilor in randul copiiilor si al adolescentilor a crescut ingrijorator, probabil datorita unui nivel scazut al calciului. Pediatrii au remarcat de asemenea reaparitia rahitismului, o boala a oaselor datorata unui nivel scazut vitaminei D. Rahitismul fusese eradicat dupa ce laptele a fost imbogatit cu vitamina D in 1950, dar iata ca acum in SUA a reaparut.
Dar efectele majore ale acestei crize inca nu au aparut.
" Cand acesti copiii vor imbatrani, aceasta criza a calciului va deveni mult mai serioasa in momentul in care va creste numarul bolnavilor de osteoporoza sau al altor boli ale oaselor " spune Alexander. "Trebuie insa sa reamintim faptul ca este o problema de sanatate prevenibila si corectibila".
A constientiza copiii asupra nevoilor de calciu ale organismului este o provocare pentru parinti ,educatori si medici.
Laptele fara grasime sau cu un procent scazut de grasimi este sursa preferata de calciu deoarece:
Daca nu consumati lapte, este foarte important sa luati calciul necesar din alte surse precum: vegetale verzi, produse derivate ale laptelui si produse alimentare imbogatite cu calciu" spune Alexander.
Intoleranta fata de
lactoza
Lactoza este zaharul care se gaseste in lapte si in produsele derivate. Poate cauza probleme stomacale unora dintre dvs. O persoana ce prezinta intoleranta fata de lactoza are probleme in digerarea zaharului din lapte si din produsele derivate. Dar, studii recente arata ca, chiar si copiii care au fost diagnosticati ca prezentand intoleranta la lactoza pot consuma una sau doua cesti de lapte pe zi fara sa aiba probleme stomacale. Intoleranta la lactoza este rara la copii si bebelusi. La adulti, este mai frecventa la asiatici, hispanici si afro-americani.
Cateva sfaturi pentru cei ce sufera de intoleranta la lactoza
Sunt recomandate laptele si produsele lactate ca o prima sursa de calciu. In completare, o mare varietate de alimente sunt o sursa excelenta de calciu. Consumul de legume verzi, vegetale cu frunze precum si de alimente cu adaosuri de calciu poate fi o modalitate importanta in asigurarea necesarului zilnic de calciu. Consumand o varietate mare de alimente ce contin calciu, puteti avea siguranta ca ati asigurat necesarul zilnic al organismului. Iata cateva alimente uzuale si continutul lor de calciu:
|
Produse
lactate | |||
|
Cantitatea
|
Alimentul |
Calciu
(mg) |
%
Zilnic |
|
1
ceasca |
Iaurt cu continut scazut de
grasimi |
450 |
45% |
|
60
g |
Branza |
350 |
35% |
|
1
ceasca |
Iaurt cu
fructe |
315 |
31% |
|
240
g |
Lapte |
300 |
30% |
|
1
bucata |
Pizza cu
branza |
220 |
22% |
|
30
g |
Branza Cheddar
|
204 |
20% |
|
1/2
ceasca |
Macaroane cu
branza |
180 |
18% |
|
1/2
ceasca |
Inghetata |
118 |
10% |
|
Vegetale | |||
|
Cantitatea
|
Alimentul |
Calciu
(mg) |
%
Zilnic |
|
30
g |
Mancare de
vasole |
161 |
15% |
|
1/2 ceasca
|
Spanac |
122 |
10% |
|
1/2
ceasca |
Napi |
99 |
8% |
|
1/2
ceasca |
Soia
fiarta |
90 |
8% |
|
1
ceasca |
Broccoli, fiert sau
crud |
90 |
8% |
|
Cereale | |||
|
Cantitatea
|
Alimentul |
Calciu
(mg) |
%
Zilnic |
|
30
g |
Migdale
uscate |
80 |
8% |
|
1
felie |
Paine |
30 |
2% |
|
Alimente
imbogatite cu calciu | |||
|
Cantitatea
|
Alimentul |
Calciu
(mg) |
%
Zilnic |
|
1/2
ceasca |
Iaurt fara grasimi, imbogatit cu
calciu |
450 |
45% |
|
240g |
Suc de portocale imbogatit cu
calciu |
300 |
30% |
|
1
ceasca |
Lapte de soia imbogatit cu
calciu |
250-300 |
25-30% |
|
1/2
ceasca |
Tofu imbogatit cu
calciu |
260 |
25% |
|
Alte
alimente
| |||
|
Cantitatea
|
Alimentul |
Calciu
(mg) |
%
Zilnic |
|
10
|
Smochine uscate
|
269 |
25% |
|
6
oz. |
Small
taco |
221 |
20% |
|
2
burritos |
Burrito cu fasole si
branza |
214 |
20% |
|
3
oz. |
Somon
conservat |
180 |
15% |
Citind etichetele alimentelor veti afla cu usurinta care este cantitatea de calciu dintr-o portie. De exemplu, o cutie cu 250 g de lapte are 300 mg. de calciu, deci 30% din necesarul zilnic.
100% necesar zilnic inseamna 1000 mg calciu/zi. In orice caz, copiii cu varsta cuprinsa intre 9 si 18 ani au nevoie de suplimente de calciu pentru ca oasele lor sa fie sanatoase. Au nevoie de 1,300 mg de calciu zilnic, adica 130% din necesarul zilnic.
Uitandu-va pe etichetele alimentelor, puteti vedea cat calciu are alimentul pe care il consumati, si cat reprezinta el din necesarul zilnic. Pentru ca etichetele alimentelor nu prezinta continutul de calciu in mg, modul cel mai simplu in care copilul cu varsta intre 9 si 18 ani isi acopera necesarul este de a va asigura ca primeste 130% din necesarul zilnic.
Cate ceva despre suplimentele de
calciu
Multi experti ideea asigurarii necesarului zilnic de calciu din surse
naturale, pe cat posibil. Suplim,entele de calciu pot fi date copiilor care nu
primesc destul prin intermediul alimentatiei. Pentru o buna absorbtie, este
recomandat ca doza sa nu depaseasca 500 mg/zi.
Tabelul de mai jos arata cat din necesarul de calciu zilnic consuma diferite categorii de varsta:
|
Varsta |
% de calciu din
necesarul zilnic recomandat
|
|
Fetite 2-8
ani |
79% |
|
Fete 9-19
ani |
19% |
|
Baieti 2-8
ani |
89% |
|
Baieti 9-19
ani |
52% |
|
Sursa: Sanatatea populatiei si
Cercetarea alimentatiei
SUA | |
Multi copii si adolescenti nu-si acopera necesarul zilnic de calciu. Va impartasim cateva sfaturi si trucuri pentru a consuma calciu zilnic:
Este important ca zilnic:
Recomandari pentru micul dejun:
Recomandari pentru pranz:
Recomandari pentru gustari:
Cina
Editor: Cristina
Dinu
despreCopii.com ©
2006
Forumuri specializate
Generatia in blugi de maine ... deocamdata in scutece :)
Intrebari si raspunsuri la obiect despre cresterea copilului.
Consultanta medicala online.
Cel mai complet forum romanesc despre gradinite, crese si bone + experiente traite si sfaturi.
Retete pentru parinti si copii Reteta de Pizza cu bere | Reteta de Pizza "mic-dejun" |
Pizza cu rosii cherry si vinete | Reteta aluat de pizza - pentru mamici
|
Completeaza datele si mesajul tau. Linkul articolului se adauga automat la mesaj
Eu am 28 de ani si am probleme nu beau nimic de lapte de acuma o sa incep sa beau mai mult ieste foarte importan
buna am un baietel de 2 ani si o luna,lam alaptat pana la 2 ani ,avem o problema cu asimilarea calciulu(rahitism florid)doctorita de familie mi-a recomandat ,vitamina D2 injectabila.Alt tratament ce-mi recomandati? multumesc
Mamicilor aveti grija cu cantitatea de lapte pe care o dati zilnic copiilor pentru ca s-ar putea sa le faceti mai mult rau decat bine fetita mea are 6 ani si pana la varsta de 3-4 ani a baut foarte mult lapte (2 l pe zi) iar acum ne-am trezit cu o lipsa ingrijorator de mare de calciu. medicul mi-a spus ca practic am imbolnavito cu mana mea pentru ca o cantitate atat de mare de lapte nu ajuta ci de fapt mananca tot calciul din oase iar cantitatea de lapte zilnica pentru un copil de peste 1,5 ani este de 0,5l pe zi
e bine sa bem cat de mult lapte
BAIETELUL MEU ARE 5 ANISORI SI JUMATATE SI CU LIPSA CALCIULUI NE LUPTAM SI NOI .L-am alaptat 9 luni si laptele nu-i lipseste de la micul dejun .Dintisorii i s-au stricat de cum i-au iesit.Acum mi-e frica sa nu i se strice si cei care -i vor iesi.I-am dat si calciu ,doctorul spune ca nu il asimileaza. Nu stiu ce da-i mai dau